ارزشیابی کیفی توصیفی
همانگونه که اطلاع داریم بحث ارزشیابی جزیی لاینفک از نظام آموزشی محسوب می شود که از آن طریق می توان ، میزان رشد دانش آموزان و همچنین معلمان را در نظام آموزشی بررسی نمود.در واقع این نوع امتحان یکی از بهترین و کاربردی ترین ارزشیابی هایی است که بدور از هر گونه استرس و اضطراب در آموزش و پرورش کشور ما رخ می دهد.
بررسی تغییر نظام ارزشیابی کنونی به ارزشیابی کیفی توصیفی
بسیاری از آسیب ها و کم و کاست هایی که در نظام آموزشی کنونی وجود دارد باعث می گردد کهمسئولین توجه بیشتری به تغییر رویکردشان در رابطه با انواع ارزشیابی که هم اکنون در آموزش و پرورش در کشور برگزار می گردد داشته باشند.. تعدادی از این آسیب ها و کم و کاست ها که مخصوصا در دوره ابتدایی به چشم می خورد عبارتند از:
عدم توجه به مفاهیم علمی و حفظ طوطی وار، افزایش سطح اضطراب در دانش آموزان ،مردود شدن در امتحانات و تکرار پایه ،عدم توجه کافی به سطح سلامت روان ،عدم توجه کافی به خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان ،امتحان محوری و عدم توجه به تلاش دانش آموزان،استفاده از ارزشیابی به صورت کمی و عدم توجه به مبحث کیفی ارزشیابی ،که در واقع باید گفت برای برطرف شدن این مشکلات می بایست معلمان عزیز توجه داشته باشند که در صورتی که ارزشیابی کیفی و توصیفی را جایگزین ارزشیابی های دیگر نمایند به مطلوبشان خواهند رسید.
ارزشیابی کیفی توصیفی چیست؟
ارزشیابی کیفی و توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی توصیفی نوعی از ارزشیابی می باشد که در راستای ارزشیابی های تحصیلی و تربیتی است و به جمع آوری اطلاعات کامل و همه جانبه و مستند سازی از همه ابعاد آموزشی و تربیتی دانش آموزان در راستای سنجش آنها به کمک ابزارهای دقیق می نماید. در این نوع ارزشیابی از ابزار های دقیق همچون آزمون ها ، پوشه کار و مشاهدات به صورت کامل استفاده می گردد.و به کمک این ابزار ها و این نوع ارزشیابی بازخورد های لازم و کافی نیز به صورت کامل اندازه گیری می شود.
- ۹۷/۱۱/۱۶